Vraag & antwoord

Vraag & Antwoord autoreparatielak:

  • Hoe prepareer ik een nieuw fabrieksonderdeel voordat het gespoten wordt?
  • Hoe herstel ik stofdeeltjes in de (blanke) lak?
    • Stof is vrij makkelijk weg  te polijsten. Zorg ervoor dat je bij het polijsten de pad vlak op het oppervlak houdt. Maak gebruik van (niet te veel) polijstpasta en zorg ervoor dat je het toerental laag houdt.
  • Hoe kan ik mijn spuitpistool instellen?
    • Zorg dat je spuitpistool de basisconfiguratie heeft, d.w.z. zorg dat je spuitpatroon, de verfcontroller en de luchtschroef helemaal open staan gedraaid. De verfcontroller kan je wat strakker zetten zodat de tricker wat eerder “pakt”.
    • Voor de juist druk (vaak rond de 2 bar: zie hiervoor de TDS van het product wat je wilt verspuiten) trek je de tricker half in (zodat er alleen lucht uit komt) en stel je de druk in.
  • Welke afstand moet ik houden als ik ga spuiten?
    • Wat veel spuiters doen is een hand spreiden en de afstand tussen duim en pink als afstand gebruiken. Zorg ervoor dat je constant dezelfde afstand houdt, ook als het oppervlak rondingen heeft.
  • Als ik spuit komen er dikke druppels uit m’n pistool, hoe kan ik dit verhelpen?
    • Verondersteld dat de lak op de juist manier is gemengd en goed is geroerd; controleer de druk van je spuitpistool. Het kan zijn dat het pistool te weinig vernevelt omdat de druk te laag is. Controleer ook je verfcontrol en draai deze in om de hoeveelheid verf die verspoten wordt te verkleinen.
  • Hoeveel overlap is nodig tijdens het spuiten?
    • De stelregel is om 50% te overlappen. Zorg ervoor dat je niet meer dan 1 keer een laag overlapt.
  • De aangebrachte verf is gaan krakelen na het drogen, wat heb ik verkeerd gedaan?
    • Krakelen ontstaat door spanningsverschil tussen de verschillende laklagen. Zorg ervoor dat de laklagen, grondverf, basislak en blanke lak elkaar kunnen “verdragen”.
  • Wat is het verschil tussen metallic lak en uni lak?
    • Een metallic lak heeft effect pigment waardoor een schittering ontstaat. Een uni lak heeft dit effect niet. Daarnaast wordt een matallic lak altijd afgewerkt met een blanke lak, terwijl dit dikwijls bij een uni lak niet gebeurt.
  • Wat houdt uitdamptijd in?
    • Veel primers, basislakken of blanke lakken hebben een uitdamptijd tussen de lagen of voor het stoken voorgeschreven. De uitdamptijd zorgt ervoor dat de lak kan vloeien en dat een gedeelte van de oplosmiddelen kan vrijkomen. Het is belangrijk deze uitdamptijd te respecteren om defecten in het eindresultaat te voorkomen.
  • Wat is het verschil tussen een watergedragen basislak en een basislak op terpetinebasis?
    • In een watergedragen lak zit minder oplosmiddelen dan een lak op terpetinebasis. Voor de profesionele schadeherstel van auto’s is basislak op terpetinebasis niet meer toegestaan volgen de europese richtlijn voor het gebruik vluchtig organische stoffen (VOS). Zie hiervoor: Richtlijn 2004/42/EG
  • Wat betekent Distinctiveness Of Image (DOI)?
    • DOI geeft de mate van reflectie van het oppervlak weer. Bij een goede/hoge DOI reflecteert het oppervlak scherp. Denk hierbij aan de reflectie van water als er geen wind staat. Als er wel wind is wordt de weerkaatsing vervormd door de rimpels in het water, het beeld is dan moeilijker te onderscheiden. Het kan dus voorkomen dat een toplaag wel een mooie glans heeft maar een lage DOI. Factoren die de DOI kunnen beïnvloeden zijn: ondergrond, spuitnevel, dikte van de laag en uitdamptijd.
  • Wat is het verschil tussen organisch en anorganisch pigment?
    • Pigmenten kunnen natuurlijk of synthetisch (kunstmatig) zijn. Natuurlijke pigmenten kunnen een organische of een anorganische oorsprong hebben. Organische pigmenten bevatten koolstofverbindingen en zijn oorspronkelijk afkomstig van dieren of planten. Bekende voorbeelden zijn sepia of kraplak. Anorganische pigmenten werden oorspronkelijk gewonnen uit mineralen. Dit zijn meestal oxides van metalen. Voorbeelden van anorganische pigmenten zijn rode oker of cadmiumgeel.
  • Hoe kies ik de juiste grijstint als primer?
  • Wat is sinaasappelhuid en hoe kan ik dit verhelpen?
    • Sinaasappelhuid is een rimpelige toplaag die vergeleken kan worden met de schil van een sinaasappel. Sinaasappelhuid in de blanke lak ontstaat doordat de lak niet goed heeft kunnen vloeien wat te maken heeft met te droge gedeeltes in de toplaag (bijvoorbeeld door foute verharder, te hard stoken, niet genoeg verdunner, etc.). Helaas betekent dit vaak opnieuw schuren en opnieuw een toplaag aanbrengen.
  • Opslag van autolak. Waaraan moet opslag voldoen?
    • Lakproducten kunnen het beste niet te warm en niet te koud worden opgeslagen. Te warme opslag geeft brandgevaar en te koude opslag kan vooral gevaarlijk zijn voor watergedragen producten zoals een watergedragen basecoat. Sluit elk blik meteen af na gebruik. Vooral verdunners verliezen snel oplosmiddelen wat het eindresultaat beïnvloedt.
  • Hoe droogt een watergedragen lak?
    • Een watergedragen lak bevat minder oplosmiddelen dan een basislak op therpetinebasis. In een watergedragen lak is water 1 van de oplosmiddelen. In tegenstelling tot een oplosmiddelhoudende basislak blijft er tijdens het verdampen een laagje water aan de bovenkant van de basecoat achter. Als deze laag water niet goed wordt gedroogd/geblazen  zal dit laagje water voorkomen dat de rest van het water uit de basecoat verdampt. Het is dus uitermate belangrijk om het oppervlakte van de basecoat van dit microdunne laagje water te ontdoen door er onder een hoek lucht overheen te blazen.
  • Wat houdt viscositeit in?
    • Onder viscositeit wordt de dikte of de stroperigheid verstaan. Hoe hoger de viscositeit hoe hoger de stroperigheid. Een lage viscositeit heeft een lagere stroperigheid en is dus meer waterig. Viscositeit wordt uitgedrukt in seconden Din-cup. De Din-cup is een houdertje met een kleine doorgang aan de onderkant. het aantal seconden dat nodig is om dit houdertje leeg te laten lopen (officieel totdat de straal onderbroken wordt) geeft de viscositeit aan. Let op: temperatuur heeft een grote impact op de viscositeit. Het is daarom van belang om niet te koud te spuiten, zodat het product mooi dun blijft.
  • Hoe moet ik schuren?
    • Een veelgebruikte schuurladder is P80, P120, P220, P320 en P400. Er wordt aanbevolen om stappen niet groter dan 100 te maken om zo te voorkomen dat de diepe krassen van het groffere schuurpapier niet meer weggeschuurd kunnen worden.